24 November 2009

andai ku punya waktu...

salam...lama sungguh x update blog sampai ada orang tegur..maalish sangat2..nak kata busy,memangla busy skit tapi sebenarnya ade je masa...mungkin mood nak update takde jugak kot..huhu...hari ni check email,dapat email ni dari seorang kawan..citer dia cam menarik,tu nak kongsi ngan kawan2 sume..moga dapat kite ambil pengajaran dari citer ni ye..insyallah..




Seperti biasa, setelah pulang dari pejabat dan tiba di rumah, aku terus duduk berehat disofa sambil melepas penat. Seperti hari2 biasa aku sangat malas untuk membersihkan diri dan menunaikan solat walaupun pada ketika itu jam sudah menunjukkan pukul 6 petang. Sementara anak2 & isterikusedang berkumpul diruang tengah.

Dalam keletihan itu, aku disegarkan dengan adanya angin dingin sepoi2 bahasa dari tingkap rumah yang menghembus tepat di muka ku. Selang beberapa lama seorang yang tidak kelihatn mukanya lengkap berjubah putih dengan tongkat ditangannya tiba2 sudah berdiri di depan mataku.

Aku sangat terkejut dengan kedatangan orang asing itu. Sebelum sempat bertanya siapa dia,tiba2 aku merasa dada ku sesak...sukar untukku bernafas.... namun aku berusaha untuk tetap
menghirup udara seperti biasa. aku dapat merasakan di kala waktu itu ada sesuatu yang muncul dalam badanku...seakan merayap pelan2 di tapak kakiku terus ke betis dan paha...... benda itu terus berjalan dan berjalan ke dada,oesophagus dan akhirnya ke kekerongkongku. . "aaaahhhhh.....sakittttttttt"bisik hatiku.

Keluar airmataku kerana menahan rasa sakit... Oh Tuhan apa yang telah berlaku pd diriku.

"kkhh. ........ khhhh...... "kerongkonganku berbunyi.

Sakit rasanya, amat teramat sakit..... aku tidak pernah merasa sakit sebegini seumur hidupku.Badanku gementar,peluh keringat meluncur deras dan mataku terbelalak manakala air
mtaku meluncur laju...seketika kemudian,aku dapat merasakan sesuatu keluar dari badanku.

Aku melihat lelaki misteri itu membawa pergi sesuatu...sesutu yang keluar dari tubuhku dan lelaki itu terus pergi... berlalu begitu saja.... hilang dari pandangan mataku..

Aku merasa aku jauh lebih ringan, sehat,segar,bertenaga tidak seperti selalunya....Aku hairan dengan perubahan tiba2 yang berlaku kepada diriku... isteri & anak2 ku yang sedari tadi ada diruang tengah, tiba2 berlari berhamburan ke arahku.. Di situ aku melihat ada seseorang yang
terbujur kaku ducuk tepat di atas sofa yang kududuki tadi. Dapat kulihat kulitnya membiru.

"Siapa dia???????Mengapa anak2 & isteriku memeluknya sambil menangis???mereka menjerit histeria pulak tu!!!!!adakh isteriku menduakan aku??"jerit aku kuat,namun tiada siapa mempedulikanku..


Aku mampir ke sofa.Ingin aku lihat siapakah dia yang membuatkan keluargaku menangis sebegitu rupa dan betapa terkejutnya aku pabila melihat wajahnya yang seiras denganku. "

Dia......... dia....... dia mirip dengan aku.... ada apa ini Tuhan...???? ????"desusku.

Aku cuba menarik tangan isteriku tapi tak mampu ..... Aku cuba pula untuk merangkul anak2 ku tapi tak berjaya. Aku cuba jelaskan kepada mereka bahawa itu bukan aku.Itu orang asing yang telah mengambil tubuhku Aku cuba jelaskan kepad mereka bahawa aku berada di sini,di tepi mereka.. Aku mulai berteriak melaung laung memanggil isteri dn anak2ku..

tapi mereka seolah tak mendengar dan x dapat melihat jasadku.. Dan mereka terus-menerus menangis....

aku sedar..
aku sedar bahawa lelaki misteri tadi yang telah membuat aku begini

Appakah aku telah mati Ya Allah..benarkah??Ya..aku telah mati..Itu adalah jasadku yang terbujur kaku di atas sofa..itu aku...Ya Allah!!!!!!!!

Aku telah mati... aku telah mati. Aku telah meninggalkan mereka .. tak guna aku menangis....berteriak kerana x mungkin mereka akan mendengar apatah lagi melihatku...


Sungguh aku sedih dan kecewa..Sepanjang hidupku selama 45 tahun ini banyak benda lagi yang belum aku lakukan.Banyak masaku dihabiskan berada di pejabat berbanding masa berada di rumah atau di masjid.Solatku pun kekadang tertinggal kerana kesibukanku mengejar wang..Aku tidak menjadi ketua kelurga yang baik selama ini..Isteriku sering sahaja mengeluh dengan kesibukanku sehingga tidak ada masa untuk dia dan anak2..Aku ingat sepanjang aku hidup tidak pernah aku pergi ke sekolah apabila ada perjumpaan antara guru dan ibu bapa.Semua itu aku serahkan 100% kepada isteriku..


Ya Allah...sungguh aku lalai dalam lena yang panjang...Aku terlalu sibuk mengejar pangkat dan wang ringgit sehingga aku melupakan sesuatu yang lebih penting dalam kehidupanku ini..Ya Allah..ampuni aku Ya ALLah...


Tapi kini waktuku sudahhabis.......masaku telah terlewat....

Ya Allah...
Aku menyesal Ya Allah kerana aku terlambat menyedari hakikat ini....

Aku mati dalam keadaan belum solat Ya Allah......

Ya Allah...jika aku punya waktu untuk kembali pada ketika ENGKAU belum mengambil nyawaku ingin rasenya aku duduk bersimpuh, mengakui segala dosa-dosaku yang lalu & berbuat
kebaikan sehingga bila maut menjemputku kelak aku telah berada pada
keadaan yang lebih bersedia.

Ya Allah..mungkinkah itu akan terjadi sedangkan aku tahu bahawa ajalku telah ditetapkan olehMU.....

___________________________________________________________________________________
Kawan2..sungguh kita tidak tahu bilakah ajal akan menemui kita...

dua minit lagi...

3 jam lagi....

esok...

lusa..

tulat...

namun cuba tanya pada diri bersediakah kita untuk menempuh semua itu?Adakah amal yang kita lakukan cukup untuk menjamin kita akan masuk syurga??


kawan2...jangan menyesal di kemudian hari..Jangan nanti bila roh dah berpisah dengan jasad barulah kita beria-ia nak buat amal kebajikan.Kenapa dulu xleh nak buat?baru rasa takut pabila jasad yang dipuja-puja dahulu tak berguna lagi??

Marilah kita berlumba2untuk melakukan kebaikan tak kiralah apa2pun....macam kita sekarang ni tanggungjawab kita yang utama adalah study,jadi study betul2...ni pun adalah satu amal malah Allah amat menyukai orang yang menuntut ilmu.Tapi,jangan study smpai tak ingat solat,makan,keluarga,hak ahli rumah,kawan2...pandai2 lah kita seimbangkan dunia dan akhirat ya..moga kita semua tergolong dalam golongan orang yang diredhai olehNYa...


Mari menjadi yang terbaik pada hari ini. Menjalani pertaubatan yang terbaik pada hari ini, melaksanakan ibadah yang terbaik selama hidup kita pada hari ini, menjadi orang terbaik yang pernah hidup pada hari ini, menjadi seseorang yang terbaik bagi orang lain. Menjadi orang yang paling bermanfaat bagi orang lain. Jadikan segalanya, jalani segalanya, lakukan segalanya, buat segalanya dengan baik, karena hari ini kita hidup bersama segala yang kita jumpai. Tak ada jaminan bagi kita untuk hidup pada hari esok.



Sabda Nabi Muhammad sallAllahu 'alayhi wa sallam lebih kurang berikut:
"Bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun, beribadahlah kamu seolah-olah kamu akan mati esok hari."

07 June 2009

PaLEsTINeVErGrEeN.....




salam... lama betul x update..ingat nak update skit sempena Palestinevergreen tapi....masa x mengizinkan dan hari ni saya berpeluang untuk mengupdate blog saya....:-)

cerita Palestin satu cerita lama..mungkin ramai dah muak dan bosan dengan cerita Palestin...dan mungkin ada yang masih tidak jemu bercerita pasal Palestin..
ada suara2 mungkin berkata:

"aduih.....lagi2 Palestin..xde cerita lain ke?bosan la...bila ntah nak stop perang kat sana tu?"

atau ada suara mungkin berkata ini:

"dari aku ambik tau pasal Palestin baik aku ambik tau pasal benda lain.Banyak benda lagi aku nak pikir.Lagipun kalau aku pikir bukan datangkan pape faedah pun kat aku..buat sakit kepala otak aku je"

atau pun ini:

"ahhh...aku ngan rakyat Palestin tu xde kena mengena pun..takde tali persaudaraan pun hatta bau2 bacang sekalipun"

atau ada insan yang masih prihatin akan berkata:

"Palestin bumi tertindas dan mereka yang ditindas itu adalah saudara mara Islam kita.Takkan kita nak berdiam diri je tengok mereka disiksa,dihina,dicaci di bumi sendiri.Bak kata orang cubit paha kanan paha kiri terasa juga"

dalam kategori manakah kita kawan2?golongan yang prihatin atau golongan angkuh yang mementingkan diri sendiri?

Ya benar...cerita palestin cerita lapuk.Dari dulu,hinggalah sekarang kisah Palestin tidak pernah berakhir dan tidak pernah berubah.Namun,kita perlu sedar,kisah Palestin adalah kisah kita,kisa saudara kita dan kisah umat Islam seluruhnya...



Tidak terasakah anda di kala anda berseronok dan bergembira, mereka ditimpa hujanan peluru dari segenap penjuru?










Tidak terkilankah anda di kala anda membuang makanan anda yang berlebihan,mereka terbaring di jalanan kerana kelaparan?









Tidak terfikirkah anda di kala anda merungut tentang sesuatu,mereka mengucapkan syukur kepada Allah yang masih memberikan mereka kehidupan?


Tidak terpakukah anda di kala anda melawan kata-kata ayah dan ibu anda,mereka menangis syahdu melihat ayah dan ibu mereka terkorban ditangan si celaka?

DAN




tidak tergugatkah jiwa anda di kala anda sentiasa lupa dan lalai pada Allah, mereka begitu bersemangat dan rindu untuk syahid di jalan Allah?







Ya Allah..kehidupan kita dan rakyat Palestin terlalu berbeza..walaupun pada hakikatnya kita adalah sama di sisi Allah,hanyalah hambaNya yang lemah lagi tidak berdaya.. Sungguh...kita terlalu mewah..kita terlalu senang..kita terlalu alpa dengan keindahan duniawi..sampai kita lupa akan saudara kita di sana...
mata hati kita terlalu buta untuk merasai kesengsaraan mereka...
jiwa kita terlalu lemah untuk berjuang bersama mereka..
tangan kita tidak berdaya untuk melawan sang rakus durjana...


kenapa kita tidak seperti mereka?mereka yang sangat bersemangat dalam berjihad memperjuangkan Islam?


kawan2...


Bukanlah saya menyeru supaya kawan2 semua menagkat senapang di bahu,beli tiket flight terus ke Palestin kerana saya tahu kita tidak mampu untuk bangkit berjuang bersama mereka membebaskan Palestin dan kita tidakberdaya untuk menggadaikan nyawa kita(siapa yang nak mati kecuali orang yang betul2 mahukan syahid kan)Lagipun,kita ada tanggungjawab kita sebagai seorang pelajar.

Tetapi,di sini saya ingin menyeru supaya anda prihatin dengan nasib saudara kita..turut sama menyumbang apabila dihulur tabung..turut sama boikot barang2 buatan sang durjana...dan turut sama mendoakan mereka di sana supaya mereka sentiasa tabah dan tetap pendirian dalam perjuangan yang suci ini..


beratkah tangan kita untuk menadah tangan memohon doa untuk mereka?

terbuangkah masa kita pabila kita surf internet untuk baca berita,ambil tahu pasal isu Palestin? Jadi papa kedanakah kita pabila kita menderma kawan2?
Payah ke nak boikot?emmm....ramai orang bertanya,ramai juga orang berkata tentang boikot,

"boikot ni boleh pakai ke?macam x beri kesan pape pun"

"ala...susahla nak boikot KFC,McD semua tu..tu semua makanan kegemaran tu"
"apa kes nak boikot2....tak kelas la..lagipun bukan semua orang tak wat pun..nape kita nak wat?


wahai kawan2 ku semua..

"hendak seribu daya,tak hendak seribu dalih anda boleh berikan."

Tidakkah anda terfikir kemana duit yang anda gunakan untuk membeli barang2 buatan sang durjana itu disalurkan kalau bukan kepada mereka? Tidakkah anda terfikir dari mana datangnya wang yang mereka gunakan untuk membuat peluru,senapang,bom dan peralatan2 perang yang lain kalau bukan dari hasil penjanaan ekonomi mereka? dan tahukah anda, sebenarnya anda turut menyumbang kepada kemusnahan Palestin?

>Anda geram dengan perbuatan Israel,tetapi anda masih xleh nak berhenti dari berkunjung ke KFC n McD..


>anda benci dengan Israel tetapi anda masih minum Milo,Nespray,Cola2,Pespi...


>anda hina Israel tatpi anda masih memakai barangan Loreal,Estee Lauder..



di mana pendirian anda sebenarnya?

wahai kawan2..

sedarlah..sedarlah dari sekarang..saya tahu bukan senang nak boikot barang2 ni semua,lagi2 makanan..Tapi,kita perlu sedar dan perlu hayati sikap prihatin..prihatin pada nasib mereka dan jangan pentingkan diri sendiri,jangan ingat nak memenuhkan kehendak diri dan perut sendiri saje,tapi nasib saudara kita,kita abaikan...


P/s: istiqamahla dalam melakukan sesuatu kerana istiqamah itu indah..Saya harap semangat2 student Alex bukan hanya setakat ini(tempoh berlansungnya Palestinevergreen) tetapi diharapkan semangat itu terus berkekalan dan berpanjangan.Hadirkanlah rasa prihatin dan simpati tentang nasib orang lain dalan diri anda..isyallah....moga Allah sentiasa bersama hamba-hambaNya yang sentiasa berjuang dan berjihad di jalanNya...

22 May 2009

personality test.....



Few days ago,i made a personality test(suggestion from Nadiah).It's differ from other personality test that i had done before because it's not related at all to my D.O.B or my zodiac and so on...In this test there are several line and each line consist of 4 characters.We need to choose only one character which described us the best...

The results is either u get Melancholy,Sanguine,Choleric or Phlegmatic...

So, guys......Do u know me well?If u knew my personality,i supposed u can guess what is my result then.....

My strength is MELANCHOLY SANGUINE my weakness is also MELANCHOLY SANGUINE.....Actually,most of the characters suited me well..hmmmm.....believe it or not,i think u must try it too........



The Introvert | The Thinker | The Pessimist

The Melancholy's Emotions
  • Deep and thoughtfully
  • Analytical
  • Serious and purposeful
  • Genius prone
  • Talented and creative
  • Artistic or musical
  • Philosophical and poetic
  • appreciative of beauty
  • Sensitive to others
  • Self-sacrificing
  • Conscientious
  • Idealistic
The Melancholy As A Parent
  • Sets high standards
  • Wants everything done right
  • Keeps home in good order
  • Picks up after children
  • Sacrifices own will for others
  • Encourages scholarship and talent
The Melancholy At Work
  • Schedule oriented
  • Perfectionist, high standards
  • Detail conscious
  • Persistent and thorough
  • Orderly and organized
  • Neat and tidy
  • Economical
  • Sees the problems
  • Finds creative solutions
  • Needs to finish what he starts
  • Likes charts, graphs, figures, lists
------------------------------------------------------------------------------------------------

The Sanguine's Emotions
  • Appealing personality
  • Talkative, Storyteller
  • Life of the Party
  • Good sense of humor
  • Memory for color
  • Physically holds on to listener
  • Emotional and demonstrative
  • Enthusiastic and expressive
  • Cheerful and bubbling over
  • Curious
  • Good on stage
  • Wide-eyed and innocent
  • Lives in the present
  • Changeable disposition
  • Sincere at heart
  • Always a child
The Sanguine As A Parent
  • Makes Home Fun
  • Is liked by children's friends
  • Turns disaster into humor
  • Is the circus master
The Sanguine At Work
  • Volunteers for Jobs
  • thinks up new activities
  • Looks great on the Surface
  • Creative and colorful
  • Has energy and enthusiasm
  • Starts in a flashy way
  • Inspires others to join
  • charms others to work



------------------------------------------------------------------------------------------------



p/s:Nadiah said that she already knew that i will get Melancholy character.Is it so obvious?emmmm.......oh...oh..i'm a melancholic person......hehehe


whoever want to try this,u can access the link below...




http://www.oneishy.com