21 July 2007

TIPS UNTUK MENGATASI MASALAH KEGEMUKAN Bersama Dr Fauziah Mohd Hassan


GeForce_II menulis "- Pastikan anda mengambil makanan berzat dan seimbang. Makan tiga sarapan yang sederhana adalah lebih baik daripada satu yang berat.

- Pilih makanan mengandungi kalori rendah. Cara memasak seperti bakar, panggang atau kukus adalah baik daripada menggorengnya.

- Gunakan minyak yang sedikit untuk memasak dan dalam makanan.

- Makan banyak sayuran segar dan buah-buahan.

- Makanan mengandungi kadar serat tinggi seperti roti kaya serat, pasta, ubi kentang boleh memberi kepuasan kepada selera makan tanpa membekal banyak kalori.

- Banyakkan minum air kosong dan kurangkan minuman tinggi kalori seperti minuman gas, kordial dan minuman bergula atau berperisa.

- Jauhkan daripada makanan seperti kek, biskut, gula-gula, kuih-muih yang mengandungi kadar gula tinggi.

- Lakukan senaman sekurang-kurangnya tiga kali sehari untuk menggunakan tenaga yang disimpan dan untuk mengimbangi tenaga yang didapati daripada pemakanan.

Ada salah faham mengenai kawalan berat badan boleh diperoleh serta merta. Tanggapan ini timbul dengan adanya pelbagai wonder diets yang dipromosikan.

Mengurangkan berat badan adalah satu proses yang berperingkat. Justeru, anda patut membuat sasaran menurunkan berat kira-kira satu hingga dua paun seminggu sehingga anda mencapai berat badan unggul untuk saiz badan anda.

Cara paling berkesan untuk menguruskan badan ialah dengan mengubah suai diet dan senaman berterusan ..
pandangan://setiap invidu ingin kelihatan kurus dan lansing,namun janganlah keterlaluan dalam menjaga pemakanan sehingga memudaratkan diri sendiri....apa yang lebih penting diri kelihatan cergas dan sihat....

1 comment:

Anonymous said...

masih