17 June 2012

pilihan raya Mesir..

Assalamualaikum wbt..dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi maha pengasih masih lagi aku bernyawa pada pagi ini... 


sejak semalam lagi,hati ni sedikit berdebar-debar...bukan sebab nak exam,bukan juga sebab ade orang nak datang merisik(haha)... tapi sebab malam tadi adalah malam last untuk orang-orang Mesir mengundi presiden pertama diorang selepas revolusi aritu... 


2 calon utama ialah Dr Mohd Mursi dan Ahmad Syafiq.Sebelum ni,adalah jugak sembang2 dengan orang2 mesir,tanya2 siapa yang diorang nak pilih.Ingatkan semua org akan pilih Dr Mohd Mursi tapi x sangka ramai jugak yang cakap nak pilih Ahmad Syafiq.PELIKKKK!!x paham kenapa diorang still nak pilih Ahmad Syafiq sedangkan rata-rata tahu Syafiq tu antara orang kuat Mubarak. 


Pernah borak2 dengan seorang dr perempuan Mesir.Katanya dua-dua calon sebenarnya tidak disukai oleh rakyat Mesir.Syafiq tu memang la dalang Mubarak,manakala Mursi pulak dikatakan seorang pelampau islam dan tidak mempunyai sifat kepimpinan.Namun,kalau antara 2 tu,mestila kena pilih Mursi.Kalau pilih Syafiq apa guna revolusi besar-besaran yang mengorbankan bukan sikit nyawa orang Mesir. 
(Dalam hati cakap,manala orang2 ni tau Dr Mursi tu xde sifat kepimpinan...huhu)


emm...tarikh mengundi jatuh pada 16 & 17 Jun..kiranya kiteorang dapat cuti additional 2 hari+jumaat=3 hari cuti berturut-turut..alhamdulillah....tapi sayang,sebabnya minggu ni saya masuk chest department..huhu..Semalam tempoh mengundi yang sepatutnya ditutup pada pukul 9 malam dilanjutkan kepada pukul 10 malam(x tahula apa sebabnya,tapi ade orang cakap maybe tentera nak gi sumbat undi untuk Syafiq,tu yang dilanjutkan masa tu-tak tahula betul ke tak)


alkisahnya semalam saya da tutup lampu,baring-baring dalam kol 10 lebih gitu tapi disebabkan debaran yang makin kuat terasa kol 12 lebih gitu baru la tertido.Pastu bangun subuh kol 3.40 pagi-pas smayang terus bukak laptop nak tgk keputusan undi.Nampaknya Dr Mursi mendahului.Pastu dalam kol 4 pagi gitu,tgk update katanya Ikhwan Muslimin sudah meraikan kemenangan Dr Mursi dan beliau sedang berucap secara live di link ini.


http://www.livestation.com/channels/131-al-jazeera-mubasher-misr-arabic








antara kalam ucapan beliau ialah:
 Terima kasih kepada semua rakyat Mesir atas sokongan yang diberikan dan kita akan sama-
  sama membina masa depan yang lebih gemilang
- Siapa yang menyokong aku dan tidak menyokong, mereka semua adalah rakyat Mesir yang 

  aku cintai
- Ucapan khas kepada para pemuda Mesir demi masa hadapa yang cemerlang
- Ucapan khas kepada keluarga syuhada, di atas bahu aku untuk menunaikan hak 
mereka
- Kita semua berada dalam satu barisan yang sama. Dan aku menjadi jurukhidmat kepada semua rakyat Mesir
- Kita semua adalah anak watan yang satu
- Kita akan berusaha ke arah Negara Mesir Madani Demokratik berpelembagaan yang baru
- Tiada dendam untuk dilangsaikan kita semua adalah satu watan.





Saya yang rasa macam pening-pening sebab x cukup tido terus rasa x mengantuk pabila tahu Dr Mursi menang.Tapi,lepas tu dapat tahu still kemenangan tu x rasmi dan hanya akan diumum pada hari Khamis ni.Lepas tu baca status https://www.facebook.com/abdul.malik.1481 yang berbunyi:


Pasukan kempen Ahmed Syafiq turut mengadakan sidang media pagi tadi bagi menjawab sidang media pasukan kempen Mursi.

Menurut Mahmud Farrag, salah seorang pasukan kempen Syafiq, calon mereka kini mendahului Mursi sebanyak 51.56% berbanding Mursi 48.44%.

Tapi,menurut Al-Ahram juga, keputusan rasmi 26 buah wilayah daripada 27 wilayah di Mesir menunjukkan Mursi mendahului Syafiq dgn majoriti 971,923. Hanya sebuah wilayah masih belum diketahui keputusan rasmi iaitu Kaherah. Apa muslihat di sebalik pengumuman yg dibuat oleh Pasukan Kempen Ahmed Syafiq ini?

Musuh tak pernah mengaku kalah. Lebih dari itu saya bimbang,campur tangan Majlis Tentera sehari dua ini. Jika Dewan Rakyat yang baru berusia tak sampai setahun pun mereka boleh bubarkan..Semoga Allah memelihara revolusi Mesir.



Terkedu seketika.....Saya hanya mampu berdoa moga Allah berikan yang terbaik buat seluruh rakyat Mesir.Semoga Islam tertegak di bumi para ambiya' ini dan semoga yang hak tetap berada di puncak melawan yang batil...insyallah....mari kita semua berdoa!!

No comments: