12 May 2008

pada suatu hari..

sempena hari ibu ku karang sebuah sajak untuk ibu..

aku berdiri di tepi jendela sepi..
memandang sunyi suasana alam..
hatiku hiba..
diriku merintih..
mataku bertakung dengan air mata..

ibu..
sudah lama aku di dunia ini..
menginjak umurku tahun demi tahun..
kini aku semakin dewasa..
terputar kembali kenangan di waktu kecilku..
membesarnya aku di bawah pautan kasih sayangmu..
terpeliharanya aku di bawah jagaanmu..



ibu..
kini aku di sini..
dan dikau di sana..
terpisah di antara dua benua..
jauh beribu meter..

ibu...
aku mencari sebuah kekuatan..
untuk terus berjuang..
meneruskan kehidupanku di sini..
walau terlau sukar dan penuh duri..
namun aku terus berdiri teguh..
kerana aku tahu harapanmu terhadapku..


ibu....
andai aku lemah..
kau tiupkanlah semangatku..
andai aku terleka...
kau bangunkanlah aku dari mimpi indah itu..
andai aku telupa..
kau ingatkanlah aku
andai aku jatuh..
kau pimpinlah aku..

ibu...
walau jarak memisahkan kita..
namun itu bukan penghalangnya..
kerna kasih antara anak dan ibu..
tiada batasan sempadannya..
tidak pernah padam dalam tiupan angin..
tidak pernah luput ditelan zaman..
tidak pernah malap walau ditutup cahayanya..

kasih ibu akan terus mekar seprti mekarnya bunga2 indah yang menenangkan hati yang memandang..walau ia akan layu pada suatu hari,namun benihnya akan terus bercambah dan berbunga dan kitaran ini akan terus berlaku selagi Allah mengizinkannya...begitu juga kasih ibu...akan terus tersemat di hati ini selagi mana roh berada dalam jasad..

cuba tanya pada diri?adakah anda sayang pada ibu anda?adakah anda sanggup berkorban untuk ibu anda sepertimana ibu anda untuk berkorban untuk anda??mengandungkan selama 9 bulan,bergerak kehulu kehilir membawa anda yang bukannya ringan bukan satu perkara mudah..hanya ibu yang benar-benar tabah dapat melalui rintangan ini dan bersyukurlah kerana anda sesungguhnya mempunyai seorang ibu yang sangat sabar dan tabah..


kadang-kadang kita terlalu malu untuk menunjukkan perasaan kasih kita kepada ibu kita..nak ucap sayang kat mak tu punyala malu tapi kat boyfriend ke girlfriend ker lain pulak ceritanya ya..sedangkan hakikatnya kita mengenali ibu kita dah terlalu lama berbanding kekasih hati kita tu..tapi inilah mentaliti sesetengah orang dari kita..salah mentafsir dan membezakan di antara kasih sayang sejati dan palsu..

sahabatku..
jika anda masih mempunyai ibu,hargailah kehadiran mereka...jangan nanti anda menyesal apabila ibu anda telah tiada lagi...walau menangis air mata darah sekalipun tentu yang pergi tidak akan kembali lagi..berbaktilah kepada ibu anda sementara masih ada waktu..sementara masih ada kesempatan yang terluang luangkanlah masa untuk ibu anda...

saya sendiri sering mengatakan pada diri saya"kalaulah masa dapat diputar kembali,tentu aku.......namun mana mungkin jarum jam dapat diputar kerana masa sentiasa bergerak ke hadapan dan harapan saya hanya tinggal harapan,namun saya pasti adanya pertemuan untuk kami suatu hari nanti..insyallah,Allah itu Maha Kuasa...




No comments: