11 December 2007

atas nama cinta



DI ATAS NAMA CINTA-UNIC

tika mata diuji manisnya senyuman
terpamit rasa menyubur harapan
dan seketika terlontar ke dunia khayalan
hingga terlupa singkat perjalanan

tersedarla aku dari terlena
dibuai lembut belaian cinta
rela aku pendamkan impian yang tersimpan
enngan ku keasyikan
gusar keindahnnya merampas
rasa cinta pada Dia yang
lebih sempurna

bukan mudah bernafas dalam jiwa hamba
dan ku cuba menghindar pesona maya
kerna tak upaya ku hadapinya
andai bukannya menghukum leka

dia atas nama cinta pada yang selayaknya
ku nafikan yang fana
moga dalam hitungan setiap pengorbanan
agar disuluh cahaya redhanya

biar sendiri hingga hujung nyawa
agar tak sepi dari kasihnya
kerana sesungguhnya kahikat cinta
hanya Dia yang esa...

dia atas nama cinta pada yang selayaknya
ku nafikan yang fana
moga dalam hitungan setiap pengorbanan
agar disuluh redha(2*)
salahkah hati ini
dengan cinta hakiki
sehingga ku rasai nikmatNya


syurganya...cintaNya...



pernah sekali lagu ini menyerang diri saya sehingga saya tidak berhenti-henti mendengarnya..sampai ada salah seorang sahabat bertanya tak puaskah asyik mendegar lagu yang sama..saya hanya tersenyum tanpa menjawab persoalannya..

Tak tahu kenapa saya amat tersentuh mendengar lagu ini..seorang insan yang sanggup menolak cinta dunia,cinta yang fana,cinta yang sememangnya mengasyikkan dan antara anugerah yang terhebat oleh Allah kepada manusia hanya kerana cintanya kepada Allah S.W.T mengatasi segalanya.Adakah saya boleh mencapai tahap kecintaan orang-orang seperti ini?persoalan ini kerap kali menghantui benak fikiran saya..


Namun,saya juga ingin menjadi seperti insan ini..hatinya hanya dipenuhi dengan kecintaan oleh Allah.Beliau tidak takut untuk hidup bersendiri walau akhir hujung nyawanya kerana dia percaya bahawa Allah akan sentiasa bersamanya.

Ya Allah,betapa aku begitu jauh sikapnya dari sikap insan ini..Aku takut untuk hidup bersendirian,aku takut akan kesunyian,aku takut menempuh perjalanan kehidupanku tanpa teman di sisi,aku bimbang aku tiada tempat pergantungan,aku gusar aku lemah tanpa kasih sayang..sedangkan aku lupa bahawa ENGKAULAH yang paling pemurah,penyayang,pelindung,peneman yang teragung...ya Allah..berilah aku kekuatan dan ketabahan dalam menempuh dugaan-dugaan ini..

No comments: