11 December 2007

Bertahun lama aku meninggalkan
Laman sekolah yang penuh kenangan
Memori indah mengusik di jiwa
Suka dan duka dalam memburu cita


Masih terbayang kenakalan teman
Usik mengusik bersenda gurauan
Kini setelah kita berjauhan
Semuanya itu menjadi kerinduan


Tetap segar dalam ingatan
Kali pertama berkenalan
Senyuman mesra menyimpulkan
Tali persahabatan


Hingga kini masih ku simpan
Kata semangat buat bekalan
Pesanan guru menyalakan
Obor penyuluh kejayaan


Dan di sinilah tempat ku berlari
Jatuh tersungkur bangun kembali
Biar diranjau onak yang berduri
Semuanya tak ku peduli


Terkadang cinta jadi permainan
Namun di situ ku temu iktibar
Makin ku sedar erti kehidupan
Tak semudah yang difikirkan


Hingga kini masih ku simpan
Kata semangat buat bekalan
Pesanan guru menyalakan
Obor penyuluh kejayaan


Dan di sinilah tempat ku berlari
Jatuh tersungkur bangun kembali
Biar diranjau onak yang berduri
Semuanya tak ku peduli


Terkadang cinta jadi permainan
Namun di situ ku temu iktibar
Makin ku sedar erti kehidupan
Tak semudah yang difikirkan


Oh sekolaku, kau amat ku rindu
Tempat bermula ku menimba ilmu
Jasanmu guru mendidik daku
Namamu harum di dalam ingatan

"You're my lovely school, I love you, I miss you"



lagu yang membuatkan kita teringat kembali pada zaman persekolahan kan??
setiap kali laptop saya memutarkan lagu ini,perasaan saya terus meronta-meronta keriangan..bukan apa..sekadar terkenang kisah-kisah di zaman muda2 dulu.


Alahai,seringkali juga jiwa saya terasa ingin terbang merentasi masa untuk kembali pada saat itu..di saat masih kebidak-budakan,bermain sorok2,kejar2,panjat2 pokok(ganasnya...hehe),di saat fikiran masih belum matang( buat apa pun takper),mandi sungai dengan kawan2 dan di saat masalah tak memberatkan kepala...alangkah indahnya kenangan itu...:-)



Namun,saya sedar mana mungkin masa dapat kembali ke saat2 itu...yang tinggal hanyalah memori indah yang tak mungkin saya lupakan...semakin saya dewasa,semakin saya mengerti akan hakikat sebuah kehidupan..dahulu saya selalu berfikir untuk terus kekal di zaman kanak2,namun mana mungkin...kalau itu yang terjadi,tiadalah gunanya kita hidup di dunia ini..tiada perkembangan,tiada proses perubahan,tiada litar kehidupan..sedangkan rama2 yang indah itu pun mengalami proses perubahan yang berperingkat hanya dari larva yang sangat kecil.Dedaun pokok yang menghijau juga akan turut gugur menyembah bumi,jadi mana mungkin kita boleh kekal pada satu peringkat kehidupan..saya termenung sejenak memikirkan keindahan alam ciptaan Tuhan..



bagi saya zaman kanak2 adalah masa untuk membentuk jiwa seseorang individu itu sendiri...kan anak kecil ini ibarat kain putih,terpulang pada penjaganya bagaimana untuk mencorakkannya samada untuk membuat corak2 yang penuh dengan lukisan hati yang bersih,damai dan menenangkan atau menconteng sesuka hati dan membiarkan corak itu tanpa dibaiki sehingga corak yang terbentuk sangat buruk dan menjelikkan mata yang memandang??



maka,sahabat-sahabat semua saya pasti tentunya kalian semua kanak2 yang baek sajer masa kecik2 dulu.Kalua tak,takkanla kalian semua boleh menjadi orang yang cemerlang sepeti ari ini kan?jika ada rezeki,apabila kalian semua berpeluang untuk memperoleh zuriat sendiri,didiklah anak2 kalian dengan baik berasaskan teras agama dan ajarlah mereka dair kecil lagi tentang hukum hakam agama agar mereka tidak akan sesat dalam perjalanan mereka menemouh hidup di dunia ini...insyallah...

No comments: