10 December 2007

soul of Avicenna....

Assalamualaikum sahabat-sahabat semua....

hanya sedikit ilmu yang ingin ana kongsikan bersama sekadar membuka pemikiran kita dalam menuju puncak untuk menjadi seorang Islam yang berjaya dunia dan akhirat..ana mengupas sedikit tentang tokoh Islam yang terkenal dalam dunia perubatan,Ibnu Sina.


Jangan tak tau,Ibnu Sina bukan hanya mengupas tentang isu kerasulan,ilmu pengetahuan dan metafizik malah beliau turut menyelitkan tentang isu “soul” atau dalam bahasa melayunya roh, jiwa,atau rohani,

Dalam Al Shifa’,beliau menerangkan bahawa roh ini tiada rupa bentuk atau badan kerana ahli cendiakawan mendapati roh ini tidak boleh dibahagi-bahagikan atau dipecahkan kepada beberapa bahagian contohnya.Selain itu,beliau menjelaskan bahawa roh ini sentiasa akan hidup,tidak akan mati walaupun tubuh seseorang individu itu musnah dimakan cacing dan ulat-ulat.

Oleh kerana Ibnu Sina menyatakan bahawa roh ini tidak akan musnah,maka muncullah soalan tentang karakter roh ini.Antara soalan yang menyelubungi benak minda ialah:

1. apakah yang diharapkan oleh roh dari dunia yang diciptakan oleh Allah?
2.Ibnu Sina juga menyatakan bahawa roh ini samada akan diberi ganjaran atau hukuman lalu bagaimanakah ia ditentukan?
3. Ibnu Sina juga menyatakan bahawa roh ini tidak akan mati,jadi kemanakah destinasi roh ini seterusnya

Jawapannya ialah:
1. apa yang diharapkan oleh roh adalah keredhaan Allah semata-mata
2. keperluan hukuman bergantung kepada kewujudan unsur kejahatan dan kajian dari Ibnu Sina mendapati unsur kebaikan dan kejahatan saling bertarung dan mempengaruhi seseorang individual.Jadi,Allah telah menciptakan unsur kebaikan,unsur kejahatan dan juga roh sebagai watak lakonan dalam dunia ini.
Samada roh itu akan mendapat ganjaran atau hukuman bergantung kepada
pilihannya di dunia ini
3. destinasi roh ini akan ditentukan melalui pemilihannya di dunia samada unsur
kebaikan ataupun kejahatan.


Ini hanyalah salah satu cabang ilmu yang dikemukakan oleh Ibnu Sina namun cukup mendalam untuk membuat kita berfikir sejenak,mentafsir diri dan bermuhasabah,apakah nasib roh atau jiwa kita ini?apakah balasan yang kita akan terima,samaada hukuman atau ganjaran? dan kemanakah destinasi roh kita seterusnya,syurga atau neraka?cukupkah amalan kita untuk membawa roh kita ke syurga?seterusnya apakah amalan yang kita boleh lakukan untuk menghidupkan roh kita dengan unsur kebaikan dan bukan sebaliknya?

Oleh itu wahai sahabat semua,marilah bersama kita bersihkan hati,sucikan jiwa,cerahkan nurani.Moga-moga roh kita berada dalam kalangan orang-orang yang bertaqwa dan diredhai olehNya.

No comments: