12 December 2007

kaca mata--->buta--->ERTI SYUKUR

Di suatu pagi,

"Ahhh….sudahla..ari ni spek takder”keluhku.camna nak blaja ni,tak nampak apa-apa pun yang prof anat tu tulis.Dalam sedar tak sedar rupanya mataku sudah adapt dengan kaca mata berpower 100 itu.Sebenarnya salah diriku juga,terlalu cuai dan alpa sehingga tertinggal kaca mataku di meja prof semasa praktikal micro.alahai,aperla nasibku…pagi yang sengsara akhirnya berakhir dengan kegagalanku untuk memahami lecture dengan sebaiknya…tengahari itu saya menuju ke lab micro,1000 kesyukuran kupanjatkan(alhamdulillah)apabila mendapati bahawa pekerja itu menyimpan kaca mataku..kalau hilang nampaknya kaca mata baru itu akan bertukar kepada yang lebih baru..nasib baik..


Sedang saya berjalan pulang,saya mula terfikir akan kepentingan kaca mata ini..walaupun tak selalu pakai,hanya utilize this glasses only in lecture..tapi tadi,betapa sukarnya saya untuk memahami apa yang diajar oleh prof kerana dibatasi oleh pengelihatan yang bukan seperti orang normal.. kerap kali juga menjenguk nota orang sebelah..

Nampaknya,satu nilai kehidupan telah ku pelajari..ERTI SYUKUR… saya terfikir betapa besarnya nikmat mata yang dikurniakan oleh Allah kepada hambaNya..

Ya Allah Ya tuhanku,betapa bersyukurnya aku kerana dikurniakan sepasang mata yang dapat berfungsi dengan baik,tiada abnormality sejak dari lahir lagi (walaupun sekarang agak bergantung kepada sepasang alat yang membantu pengelihatan)..betapa bersyukurnya diriku kerana dikurniakan ingatan yang baik(tak melupakan terus dimana saya tinggalkan kaca mata itu) dan betapa bersyukurnya diriku kepadaMu kerana membuatkan aku lupa sehingga i get to learn one value of life today yang dapat membimbing diriku seterusnya..insyaallah..

Dalam pada itu,fikiran saya mula menerawang memikirkan bagaimanakah perasaan orang yang terbatasnya pengelihatan,orang buta yang tak dapat melihat walau secebis cahaya sedikitpun,tiada warna menyerikan hari-hari mereka,tidak dapat melihat wajah-wajah manusia yang menyayangi mereka..yang ada hanyalah kegelapan yang menyelubungi diri mereka buat selamanya....


Saya cuma terfikir jika satu hari tanpa diduga,apabila saya bangun dari tidur dan mendapati sekeliling saya hanya diselubungi kegelapan,saya cuba membuka mata saya..saya sudah buka…saya gosok-gosok mata saya..namun hanya kegelapan juga yang menghantui diri saya.Ya Allah,tak sanggup rasanya membayangkan diri saya sebegitu..
Namun jika itu takdirmu apalah dayaku untuk menolak apatah lagi menyalahkan takdirMu.


Saya percaya kita jarang mensyukuri apa yang kita ada sehinggalah tiba satu masa, apabila kita kehilangannya barulah kita tersedar akan berharganya ia dan kita tersedar dari sebuah lamunan dan mula menagih kembali apa yang telah hilang..Namun apa yang telah hilang jarang akan kembali ke sisi kita semula..


oleh itu,sahabat2 semua sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada....Jangan bersikap tamak haloba menagih apa yang kita tidak mampu perolehi....insyallah,sama-sama kita usahakan ya...

No comments: