26 January 2008

putus asa??

wahai kawan-kwanku...

Walau apa jua yang berlaku di masa lalu, kuatkan semangat anda semua untuk membina hidup yang baru. Segala apa yang berlaku di masa lalu terima dengan hati yang terbuka sebagai sebahagian daripada sejarah hidup.

Paling penting, jangan selalu menoleh ke belakang lagi, kerana ia akan 'menahan kita dari terus bergerak maju ke depan kerana tiap kali kita menoleh ke belakang, berbagai perasaan timbul. Tertekan, sedih, kecewa dan seribu satu macam lagi bersarang tiba-tiba di benak fikiran.

Kesannya, motivasi kita akan menurun dan mood kita akan berubah tiba-tiba. Lama-kelamaan fikiran-fikiran negatif mudah masuk ke dalam minda kita dan kesannya, kita jadi tak bersemangat, lemah longlai untuk meneruskan hari-hari yang mendatang.

sesungguhnya,Allah sayang pada hamba-hambanya. Dia takkan menurunkan musibah begitu saja, mesti ada hikmah disebaliknya dan menjadi tugas kita untuk menilai diri, apa yang kita buat dan sebanyak mana kita mengingati DIA satu masa dulu.

Walau tiada siapa yang mendengar jeritan suara batin kita, Dia sentiasa mendengar. Merintih, mengadu dan memuji namanya dalam doa-doa anda adalah perkara terbaik untuk dilalukan di saat tiada siapa yang boleh duduk bersama mendengar luahan hati anda.


Jadikan kesilapan masa lalu sebagai pembakar semangat ! Di kala orang mengecapi kesenangan, kebahagiaan dan kejayaan, kita juga berhak mencapai yang sama, hanya perlu mengatur strategi kita sendiri untuk mencapai semua itu.

Senaraikan 4 perkara yang kita mahu capai dalam hidup, sebab apa kita mahu mencapainya dan apa makna 4 perkara tersebut pada diri kita Seterusnya, cari siapa(fokus pada mak ayah terlebih dahulu) yang boleh support kita!!

Di saat kita tidak tahu ke mana mahu berjalan, kata hati dan naluri kita merupakan teman terbaik. Usaha membina hidup baru, tapi bila dah mencapainya ia merupakan satu kejayaan yang amat manis !!

jadi,berusaha sebaik mungkin kawan-kawanku!!!!

No comments: