28 May 2012

makanan dalam mulut ketika azan subuh berkumandang..

Assalamualaikum wbt..segala puji bagi Tuhan yang maha pengasih lagi maha penyayang...


Hari ini Isnin,7 Rejab 1433 masihi.Bagaimana amalan2 kita dalam bulan Rejab yang mulia ni?bertambah x?ke sama je mcm bulan2 lain?moga sama2 kita muhasabah diri,kot2 tidak ada lagi Rejab untuk kita pada masa akan datang....yela...bukannya kita dapat predict waktu dan kematian kita kan....
Hari ini,dalam ward emergency,ada seorang kawan bertanya pada saya,
"camana eh,kalau masa sahur tu mulut kita penuhla dgn makanan kan ,tetiba je dengar azan.Kita kena keluarkan atau boleh je makan makanan yang dalam mulut tu?"


Saya pun menjawab,
"emmm....sebenarnya benda ni banyak pendapat..Tapi,dari apa yang kita pernah dengar ustaz cakap pendapat satu kena luahkan balik makanan tu ketika azan berbunyi.Kedua leh je makan apa yang ada dalam mulut kite ketika azan berbunyi dan tak masukkan suapan yang lain selepas tu atas dasar kita x tau azan akan berbunyi semasa makanan dalam mulut kite dan kita xnak membazir makanan dalam mulut tu..."




Balik rumah,saya google2 la internet cari laman web yang leh dipercayai sikit..sebab skarang ni banyak sangat site yang x betul kan..huhu.Seterusnya adalah kalam2 dari site yang saya temui....




----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




pendapat 1----masih boleh makan ketika azan subuh.


Hal ini berdasarkan kepada sebuah hadits dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

إِذَا سَمِعَ أَحَدُكُمُ النِّدَاءَ وَالإِنَاءُ عَلَى يَدِهِ فَلاَ يَضَعْهُ حَتَّى يَقْضِىَ حَاجَتَهُ مِنْهُ
"Jika salah seorang di antara kalian mendengar azan sedangkan sendok terakhir masih ada di tangannya, maka janganlah dia meletakkan sendok tersebut hingga dia menunaikan hajatnya hingga selesai."

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

pendapat kedua---memuntahkan kembali makanan itu.
Para ulama menjelaskan bahwa barangsiapa yang yakin akan terbitnya fajar shodiq (tanda masuk waktu salat subuh), maka ia wajib imsak (menahan diri dari makan dan minum serta dari setiap pembatal). Jika dalam mulutnya ternyata masih ada makanan saat itu, ia harus memuntahkannya. Jika tidak, maka batallah puasanya.
Adapun jika seseorang tidak yakin akan munculnya fajar shodiq, maka ia masih boleh makan sampai ia yakin fajar shodiq itu muncul. Begitu pula dia masih boleh makan jika ia merasa bahwa muadzin biasanya mengumandangkan azan sebelum masuk waktunya. Atau dia juga masih boleh makan jika ia ragu azan dikumandangkan tepat waktu atau sebelum waktunya. Kondisi seperti ini masih dibolehkan makan sampai ia yakin sudah muncul fajar shodiq, tanda masuk waktu shalat subuh. Namun lebih baik, ia menahan diri dari makan jika hanya sekedar mendengar kumandang azan. Demikian keterangan dari ulama Saudi Arabia, Syaikh Sholih Al Munajjid hafizhohullah.
Syaikh ‘Abdul ‘Aziz bin Baz rahimahullah ditanya, “Apa hukum Islam mengenai seseorang yang mendengar azan Shubuh lantas ia masih terus makan dan minum?”
Jawab beliau, “Wajib bagi setiap mukmin untuk menahan diri dari segala pembatal puasa yaitu makan, minum dan lainnya ketika ia yakin telah masuk waktu shubuh. Ini berlaku bagi puasa wajib seperti puasa Ramadhan, puasa nadzar dan puasa dalam rangka menunaikan kafarot. Hal ini berdasarkan firman Allah Ta’ala (yang artinya), “Dan makan minumlah hingga terang bagimu benang putih dari benang hitam, yaitu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai (datang) malam.” (QS. Al Baqarah: 187). Jika mendengar adzan shubuh dan ia yakin bahwa muadzin mengumandangkannya tepat waktu ketika terbit fajar, maka wajib baginya menahan diri dari makan. Namun jika muadzin mengumandangkan adzan sebelum terbit fajar, maka tidak wajib baginya menahan diri dari makan, ia masih diperbolehkan makan dan minum sampai ia yakin telah terbit fajar subuh. Sedangkan jika ia tidak yakin apakah muadzin mengumandangkan adzan sebelum ataukah sesudah terbit fajar, dalam kondisi seperti ini lebih utama baginya untuk menahan diri dari makan dan minum jika ia mendengar azan. Namun tidak mengapa jika ia masih minum atau makan sesuatu ketika azan yang ia tidak tahu tepat waktu ataukah tidak, karena memang ia tidak tahu waktu pasti terbitnya fajar.











------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Hal ini disebut oleh para ulama seperti Syeikh Yusuf Al-Qaradawi dalam Fiqh as-Siyam, Ibn Hazm, Syeikh Abdul Aziz bin Baz, Syeikh Ibn Uthaymin dan lain-lain adalah seperti berikut:





anda boleh makan walaupun waktu Imsak telah masuk iaitu lebih kurang 10 minit sebelum waktu subuh. Anda hanya perlu berhenti makan apabila diyakini telah masuk waktu subuh. Rasulullah bersabda: “Fajar ada dua jenis, fajar yang apabila ia tiba, haram untuk makan dan dibolehkan melakukan solat (fardu subuh) dan fajar yang apabila ia tiba, kamu tidak dibolehkan melakukan solat (solat subuh) dan dibolehkan makan.” (riwayat Al-Hakim dan Ibn Khuzaimah).

Allah berfirman di dalam Surah Al-Baqarah ayat ke-187 yang bermaksud: Makan dan minumlah kamu sehingga benang putih (waktu fajar) berpisah daripada benang hitam (malam).

Di dalam hadis sahih, Rasulullah bersabda: “Makan dan minumlah sehingga Ibn Umm Maktum mengumandangkan azan.”

Ia sangat baik dan dituntut di dalam agama kita untuk makan di waktu akhir-akhir bersahur berdasarkan hadis yang berikut iaitu, Rasulullah SAW bersabda “Umat aku akan sentiasa kekal dalam keadaan bersederhana dan sempurna selagi mana dia mempercepatkan berbuka dan memperlambatkan sahur.”

Sekiranya anda telah meyakini bahawa telah masuk waktu subuh dan ada lagi makanan atau minuman yang tinggal di dalam mulut anda. Anda boleh menelan dan menghabiskannya tanpa perlu dikeluarkannya dari mulut anda.







---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Bagaimana dengan anda?Pendapat mana yang anda mahu ikut?Saya lebih cenderung pada pendapat dari Yusof Qadrawi...tapi saya akan bertanya orang yang lebih arif tentang hal ini,insyallah....






diadaptasi dan diubahsuai dari link2 ini....


http://zaharuddin.net/fiqh-ibadah/595-ramadhan-a-batalkah-puasa-kita-jika.html

http://halaqah.net/v10/index.php?topic=10448.0

http://rumaysho.com/hukum-islam/puasa/3177-hukum-makan-ketika-adzan-shubuh.html

No comments: